Actualiteit en studie lijken soms haaks op elkaar te staan. Het eerste is vluchtig, snel achterhaald door telkens weer andere feiten, het stroomt door de vingers van ieder die analytisch en kritisch wil begrijpen wat de mechanismen zijn die hem of haar sturen. Het tweede, de studie, kan bogen op een traditie van reserve, kritische afstand, verdieping en concentratie. Anderzijds zijn de hervormingen in het onderwijs van de afgelopen decennia er telkens op uit geweest om juist die aansluiting tussen verdiepende studie en verglijdende actualiteit te stimuleren, vorm te geven en in decreten te gieten, waarbij slagwoorden opdoken als actualisering, flexibilisering, internationalisering, multidisciplinariteit.
TRUTH IN AUTOBIOGRAPHY – György Konrad
WAARHEID IN DE SPORT – Hans Vandeweghe
VERSLAGGEVING EN WAARHEID: A SORRY STATE OF AFFAIRS – Jef Lambrecht
DE FACTOR WAARHEID IN HET RECHT – Erik Derycke
DE HISTORISCHE IMPLICATIES VAN HET WAARHEIDSBEGRIP – Marc Reynebeau
UTOPIE EN FEITEN ROND RUIMTEVAARTPROJECTEN – Dirk Frimout
ARMOEDE EN MONDIALISERING: EEN VERHAAL OVER DE REALITEIT EN DE WAARHEID VAN WOORDEN EN DINGEN – Francine Mestrum
DE WAARHEID IS NODIG, MAAR NIET GENOEG (HET WAARHEIDSCONCEPT IN DE ZUID-AFRIKAANSE WAARHEIDS- EN VERZOENINGSCOMMISSIE – David Van Reybrouck
VAN DE SNELKOOKPOT VAN DE CONTROLE IN HET HEILIGE VUUR VAN DE GROEI OVER EVALUATIE IN HET HRM-DISCOURS – Lieven Jonckheere
WIE ZIJN WIJ? OVER RAS, CULTUUR EN IDENTITEIT – Rik Pinxten