In het onderwijs is de problematiek inmiddels uitgegroeid tot de bekende polemiek omtrent de functie van uit het hoofd geleerde leerstof. Voorstanders zoals George Steiner beweren dat culturele bagage en inzicht bezitten, juist afhankelijk is van wat men zich eigen heeft gemaakt. Tegenstanders beweren dat het onzinnig is in een tijd van technologisch geheugen studenten te verplichten dingen te onthouden die ze net zo goed kunnen opzoeken.
Wat de politieke aanpak betreft in de stedelijke postmoderne gebieden, blijkt het nationale geheugen dan wel weer eens een slechte raadgever te zijn en blijkt het beter ons andere, mobielere samenlevingsmodellen te herinneren. Daar is de wisselwerking tussen geheugen en vergeten een item van groot maatschappelijk belang geworden.
Memory and the Brain – Steven Rose
De stad als geheugen van de toekomst – Eric Corijn
Lezen in tijden van lijstjes – Ronald Soetaert
Every word you say, can and will be used against you – Friso Roscam-Abbing
Het geheugen van de Esterházy’s. Over archieven en herinneringen – Douwe Draaisma
Vergeten of verholen geschiedenis? De plaats van migratie in de geschiedenis van Belgie – Anne Morelli
Het museale geheugen – Sylvie Dhaene
Het DNA: ook een geheugen? – Jean-Jacques Cassiman
Kort pleidooi voor enig gezond misverstand en de vitaliteit van het vergeten – Erwin Mortier
Waar is de tijd….. Tijdssculpturen in Needcompany’s King Lear en Isabella’s Room – Christel Stalpaert