{GEANNULEERD!} Universal Soldier (1992) en de maakbare man

Lennart Soberon

12.02.2025, 18:00
KASKcinema
artikel

Wegens persoonlijke omstandigheden zal Lennart Soberon helaas verstek moeten geven voor de de Studiumlezing van volgende week. Deze Studium avond wordt dan ook geannuleerd. Om 20:30 speelt de film wel nog steeds in het reguliere KASKcinema programma, zonder inleiding.

Studium Generale en KASKcinema slaan de handen in elkaar voor een bloemlezing over filmische lijfelijkheid. Hoewel de cinema handelt in onsterfelijkheid, zijn weinig lichamen zo succesvol voor de eeuwigheid gepreserveerd als dat van Jean-Claude Van Damme. Ooit België haar meest gewilde exportproduct deed JCVD doorheen de jaren ‘80 en ‘90 pelliculeprints smelten met de aanblik op zijn bil-, buik- en bicepsspieren. Frescowaardige gevechtsmaneuvers en ogen vol kinderlijke onschuld lieten hem met split en schouders uitsteken boven de hompen lomp vlees die de actiecinema rijk was.

Doorweekt van een techno-paranoia zoals enkel de nineties die voelden, schetst dit kleinschalige sci-fi epos het verhaal van een cyborg-soldaat op de vlucht van de overheidsinstelling die hem creëerde — alsook een norse Dolph Lundgren. Deze doorbraakfilm van genre-vakman Roland Emmerich kent hetzelfde genetische materiaal als zijn latere hits, zoals ‘Independence Day’ (1998), maar onderscheidt zich door de intiemere schaal en roodbloedige karakters. Van Damme staat hier centraal als Emmerichs hoogsteigen Vitriviusman; een lijf dat van alle kanten belicht wordt om de zaligheid van de actieanatomie tentoon te stellen.

Voorafgaand aan de film geeft filmwetenschapper en programmator Lennart Soberon een introductie over de body politics van de Amerikaanse actiecinema. In de actiefilm zijn (mannen)lichamen steeds een canvas waar verlangens, onzekerheden en vijandsbeelden van hun tijd op worden weergegeven. Aan de hand van analyse van het genre en haar geschiedenis behandelt Lennart de vleesgeworden machtsstructuren die deze iconen vertegenwoordigen.

• Lennart Soberon is onderzoeker in de filmwetenschappen (VUB) en artistiek coördinator bij KASKcinema. Zijn doctoraatsonderzoek handelde over de representatie van geweld en de constructie van vijandbeelden in Hollywoodcinema. Momenteel werkt hij aan een project rond de filmische verbeelding van landsgrenzen.

Deze lezing en filmvertoning zullen plaatsvinden in KASKcinema. De zaal is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en een beperkt aantal plekken is voorzien in de zaal. Het toilet voor rolstoelgebruikers bevindt zich op de eerste verdieping, en is bereikbaar met een lift. Er wordt een uitgeschreven versie van de inleiding voorzien. De inleiding is in het Nederlands en de film is Engelstalig met Nederlandse ondertitels. Wie verdere vragen heeft over de toegankelijkheidsvoorzieningen, kan contact opnemen met de organisatie: anais.vanertvelde@hogent.be.

07.10.2025, 19:30
MIRY Concertzaal
{GEANNULEERD!} Taylor Swift en de grenzen van academische kennis
Sigrid Wallaert
23.10.2025, 19:30
GUM FORUM
‘De fascistische boemerang’: over geweld, ontmenselijking en de crisis van de democratie
Sinan Çankaya
18.11.2025, 19:30
MIRY Concertzaal
Een vergeten geschiedenis van consent
Jolien Gijbels, Chanelle Delameillieure
02.12.2025, 19:30
Kazematten
Karakter boeklaunch: Nooit genoeg
Sharvin Ramjan
11.12.2025, 15:45
Vooruit Theaterzaal
Safe(r) Spaces?
Sofie Avery, Sita Mohabir, Elly Van Eeghem
10.02.2026, 19:30
MIRY Concertzaal
Waarom een wereld zonder grenzen minder absurd is dan je denkt
Albina Fetahaj
25.02.2026, 18:00
KASK Cinema
Traversées
Lennart Soberon
10.03.2026, 19:30
Vooruit Balzaal
Karakter boeklaunch: Onvertaalbaar, een ode aan meertaligheid
Lisette Ma Neza
04.04.2026, 13:30
KASK Zwarte Zaal
Monstrous Bodies: Re-imagining representation
Margrit Shildrick
21.04.2026, 19:30
GUM Plantentuin
Wie stopte de ‘invasie’ in invasie-ecologie?
Norbert Peeters