Programma

Alle lezingen gaan door op dinsdagavond om 20u in de Miry Concertzaal van het Conservatorium, Biezekapelstraat 9 in Gent. Uitgezonderd de lezing op dinsdag 27 maart, deze vindt plaats in Museum Dr. Guislain, Jozef Guislainstraat 43 te Gent. De lezingen zijn gratis voor studenten, niet-studenten betalen €8 voor een toegangsticket en krijgen hierbij een publicatie van het studium.
Een ticket reserveren of vooraf bestellen is niet mogelijk.
U meldt zich aan op de avond zelf bij de ticketbalie.

Een aanwezigheidsattest nodig? Deze zijn beschikbaar bij het onthaal of de ticketbalie, dit voor aanvang van de lezing.
 
 

20 februari 2018 wordt woensdag 25 april 2018 Jeroen Olyslaegers
jeroen_olyslaegersDe zielhouderij

Wegens ziekte wordt de performance van Jeroen Olyslaegers verplaatst naar woensdag 25 april.

Olyslaegers heeft een uitgesproken liefde voor rituelen.
Samen met Cornelia van Lierop, Yves Heylen en Karen Peger- startte Jeroen Olyslaegers de Zielhouderij, een onderneming die staat voor alles wat de mens weer met zichzelf en met anderen verbindt. Soms raakt men die verbinding wat kwijt of verdwijnt die door het jachtige leven op de achtergrond. Rituelen helpen om die verbinding weer te versterken…
Voor de reeks KARAKTERS schrijft Jeroen Olyslaegers voor het eerst over rituelen, over zijn ervaringen en zijn liefde hiervoor, over zijn Zielhouderij en over verbinding.
Samen met zijn vrouw Nikkie van Lierop, zangeres en coproducer van onder anderen Lords Of Acid en Praga Khan, verwerkte hij deze tekst tot een performance. Verwacht je aan woord én muziek!
In première te zien op Studium Generale.

Jeroen Olyslaegers won dit jaar de Fintro Literatuurprijs met Wil, een monumentale oorlogsroman die zich afspeelt in Antwerpen. Met zijn vorige romans Wij (2009,) en Winst (2012) maakte hij een rentree in de Nederlandse letteren. In 2014 ontving hij de Arkprijs van het Vrije Woord voor zijn werk en maatschappelijk engagement, en de Edmond Hustinxprijs voor zijn theateroeuvre. Momenteel werkt Jeroen Olyslaegers aan zijn volgende boek Wildevrouw en dat proces is te volgen op zijn blog.

/In samenwerking met TAZ en KAAP
/Met steun van het Masereelfonds
/Met steun van Vlaams Fonds voor de Letteren
LOGO_Vlaams_Fonds_in_kleur_feb04

 
 
 
foto © Koen Broos
 
 

6 maart 2018 Tom Callebaut

Tom CallebautDEBAT: Herbestemming van sacrale ruimten

De problematiek van het leegstaand religieus erfgoed is op vele niveaus een grote uitdaging. Tegelijkertijd zijn velen op zoek naar een nieuwe taal, nieuwe ruimtes en nieuwe rituelen om de spirituele dimensie van hun leven vorm te geven. Tom Callebaut en zijn ontwerpbureau TCPLUS hebben zich de laatste vijftien jaar bekwaamd in de herbestemming van sacrale ruimten, in het herontwerpen van nieuwe “zones van zin”.
De lezing toont ons een hoopvol verhaal dat de secularisatie en globalisatie benadert als een natuurlijke verandering in plaats van een teloorgang: een evolutie van een contrastplek naar een genereuze ruimte.

Deze lezing op 6 maart wordt gevolgd door een debat over de herbestemming van sacrale ruimtes met onder andere Jan De Pauw (vakgroepvoorzitter architectonisch ontwerp, docent en promotor van het onderzoek OPEN EINDE), Paul Vermeulen (architect en onderzoeker Herbestemming Sacrale ruimten) en Ineke Bruynooghe (Projectcoördinator Kerk in het midden).

/In samenwerking met Architecturale vormgeving, interieur,
/Met steun van het Willemsfonds en Vormingplus Gent-Eeklo.
foto © Luc Roymans

 
 

20 maart 2018 Tweespraak met Jan de Maeseneer en Marjan Meganck

‘Bijna iedere kwaal is te behandelen met een pleister’. Over rituelen in de geneeskunde

De geneeskunde houdt ons langer in leven. Dodelijke aandoeningen zetten we om naar chronische ziekten. Preventief worden we veel sterker. Maar vaak ‘werkt’ de geneeskunde ook zonder een wetenschappelijke verklaring. Een bekende Nederlandse cardioloog beweerde ooit enigszins provocatief dat de geneeskunde voor ongeveer een derde uit rituelen bestaat.

Professor emeritus huisartsgeneeskunde aan de UGent Jan De Maeseneer heeft een uitgesproken mening over witte magie en zwarte gaten van de geneeskunde.

Marjan Meganck schuift ook aan tafel en toont ons de andere zijde, het perspectief van de patiënt.
Marjan is de “zij”, uit ‘bloemen, bijen en borstbollen’ van Wouter Deprez, een voorstelling vol tederheid waarin de tuin rust brengt om het onbevattelijke te vatten… Op de eerste dag van de lente van 2016 kreeg Marjan namelijk te horen dat ze borstkanker heeft. Hoe ze de vier seizoenen daarop beleefde, beschreef ze in ‘het is een ander jaar’, een intrigerend verslag waar tegenspoed een lichaam en een leven overneemt. Ze geeft ons inkijk in haar helingsproces en hoe rituelen daarin een belangrijke rol speelden.

Let op.
Deze avond heeft een gewijzigd programma.

/In samenwerking met Vakgroep Huisartsgeneeskunde en Eerstelijnsgezondheidszorg
 
 

27 maart 2018 Barbara De Coninck

barbara de coninckDe staartpen van de vuurvogel – over vogels, rituelen en rouw

Barbara De Coninck is een vrouw van theater, kunst en letteren. Zo werkt ze sinds 1992 bij Jan Fabre en speelt regelmatig zelf mee in zijn stukken.

Maar naast dit alles koestert ze een grote liefde voor ornithologie, met in deze een uitgesproken voorkeur voor dagroofvogels en vogeltrek. In 1983 was ze laureate voor de Prijs voor Biologie “Jacques Kets” uitgereikt door de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) met haar studie over Strandlopers en Plevieren op het grote wad van het Zwin-Reservaat. Ze is natuurgids en laagwater-teller in het Verdronken Land van Saeftinghe.

Voor de reeks KARAKTERS schreef ze een woordspel over vogels, hun betekenis en rouw.
Een boekje dat je weer doet luisteren naar de vogels, hen gaat koesteren, hen doet opzoeken,…
Een boekje dat gebracht wordt met verve door Barbara De Coninck in een bijzondere daarvoor uitgekozen locatie, de binnentuin van het museum dr. Guislain.

Let op!
Deze lezing vindt dus niet plaats in de MIRY-concertzaal.
Maar in Museum Dr. Guislain, Jozef Guislainstraat 43 te Gent.

/In samenwerking met TAZ, KAAP, Museum dr Guislain en Europalia.

 
 
Voorbije lezingen van dit academiejaar
 
 
24 oktober 2017 Barbara Raes

Barbara RaesCafuné, een geliefde zacht met de vingers door de haren strelen

Barbara Raes introduceert in haar lezing ons nieuw jaarthema: nieuwe rituelen in tijden van transitie. Zij doet dat vanuit haar onderzoeksexpertise en vanuit haar positie als unieke verbinder van kunst, zorg en rituelen. Raes werkt als onderzoeker bij het KASK School of Arts in Gent. Ze werkt er op het project OPEN EINDE, een multidisciplinair project rond de ontwikkeling van nieuwe ruimtes voor afscheidsrituelen. Daarnaast richtte ze haar eigen organisatie beyondthespoken op, een werkplaats voor niet-erkend verlies. Barbara Raes is ook curator van het TAZ zomerfestival 2018, een festival van onze partnerorganisatie rond ditzelfde thema.

De tekst van haar openingslezing wordt gepubliceerd in de reeks KARAKTERS onder de titel CAFUNE, het ritueel een geliefde zacht door de haren te strelen.

/In samenwerking met TAZ en KAAP
/Met steun van het Masereelfonds.
foto © Rasa Alksnyte

Deze lezing gemist?
Je kan hem bijwonen op 25/2 op het KARAKTER Salon in Oostende.

 
 

7 november 2017 Walter Van Steenbrugge

Walter Van SteenbruggeSchuld en boete: niets dan rituelen …

Walter Van Steenbrugge is vooral bekend als nationaal en internationaal strafpleiter. Hij schrijft niet alleen boeken over juridische kwesties maar brengt ook bijdragen in blogs en opiniestukken. Hij zal voor Studium en TAZ de tweede Karakter schrijven met als titel: Schuld en boete : niets dan rituelen…”.

/In samenwerking met boekhandel Limerick, TAZ en KAAP

Deze lezing gemist?
Je kan hem bijwonen op 25/3 op het KARAKTER Salon in Oostende.

 
 
 
 
 
 

14 november 2017 Darian Leader

darian leaderHands. What do we do with them and why?

Darian Leader is een internationaal gerenommeerd Brits filosoof, historicus en psychoanalyticus, die verbonden is aan verschillende universiteiten en onderzoekscentra. Hij staat vooral bekend als iemand met een uitzonderlijk vermogen om moeilijke psychologische onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Leader publiceerde onder andere Why Do People Get Ill? Why Do Women Write More Letters Than They Post? en What Is Madness? In ons taalgebied oogstte hij veel succes met de vertaling Het nieuwe zwart. Rouw, melancholie en depressie.

Zijn lezing voor het Studium zal gaan over zijn recentste publicatie Hands. What do we do with them – and why, gepubliceerd in 2016.

/In samenwerking met Kaaitheater.

 
 

21 november 2017 Damiaan Denys

Damiaan DenysRituelen in tijden van angst

Damiaan Denys is psychiater, filosoof en neurowetenschapper. Hij geeft regelmatig lezingen over onderwerpen op het snijvlak van filosofie, psychiatrie en neurowetenschappen.
Naar aanleiding van de wintertentoonstelling in het Museum dr Guislain over angst en zijn nieuwe boek dat in december verschijnt, zal hij tijdens deze lezing onze angsten bevragen: waarom ruilen we onze kostbare vrijheid in voor de lege illusie van controle? Waarom vrezen we de angst, terwijl ze ons de weg naar vrijheid toont? Denys’ maakt een messcherpe analyse: We zouden niet onze vrijheid moeten opofferen voor de angst, maar onze angst opofferen voor de vrijheid. Maar durven we dat wel? Zijn we niet te bang? Over een weg van angst naar vrijheid en de rol die rituelen daar bij spelen.

/In samenwerking met Museum dr Guislain
/Met steun van Vormingplus Gent-Eeklo.
foto © Lenny Oosterwijk

 
 

5 december 2017 Rebekka de Wit

Rebekka de WitDat we ons niet meer in herhaling lieten vallen…

Rebekka de Wit maakt en speelt met woorden. Ze debuteerde enkele jaren geleden met de roman We komen nog één wonder tekort, uitgegeven bij AtlasContact. Intussen schrijft ze voor de Correspondent, das Magazin, Oogst en RektoVerso. De Wit is ook actief binnen het theater. Ze werkte onder anderen voor de Singel, de NWE Tijd en Behoud de Begeerte. Samen met Willem de Wolf (cie. De Koe) werkt ze nu aan een stuk voor het staatstheater van Mainz.
Op deze Studium-avond wordt er geen Sinterklaas gevierd, maar wel gezocht naar een antwoord op vragen die perfect passen in de sinterklaastijd: Kan je geloven in iets wat je zelf bedenkt? Als we deel uit willen maken van iets dat groter is dan wij, kunnen we dat dan zelf uitvinden? Hoe ga je om met het veroordeeld zijn tot individu en de zoektocht naar iets groters dan dat?

foto © Marianne Hommersom

 
 
19 december 2017 Melih Gençboyaci

Melih-Genboyac5200 woorden—‘Doen’ van taal als collectief ritueel

Melih Gençboyaci is geboren in Duitsland en groeide op in Turkije. Hij is schrijver, theatermaker en performer en was recent nog te zien in ‘Sneeuw’ van Luk Perceval, een coproductie van NTGent, TheaterRotterdam en Zina. In april 2016 begon hij bij Zina met de ontwikkeling van zijn eigen project 5200 woorden. Hij werkte hiervoor samen met taalwetenschappers en ergotherapeute Nadine Blankvoort.
Voor 5200 schreef Gençboyaci een tekst in zijn typisch Turks-Duits-Nederlandse taal. Deze sprak hij daarna in via de digi-recorder van zijn computer, die hem niet begrijpt. Dit leidt tot spraakverwarring.
Melih zal die tekst zelf brengen op ons podium. Daarnaast zal hij vertellen over zijn werkproces van het afgelopen jaar waarbij hij met vluchtelingen in Amsterdam heeft gewerkt rond de idee van het leren van een nieuwe taal. “Het doen van taal als collectief ritueel”, zoals hij daar zelf over spreekt.

Deze lezing gaat vooraf aan de uitreiking van de Beraberprijs.

/In samenwerking met Willemsfonds, de Beraberprijs en Unie van Turkse Verenigingen.

 
 

Comments are closed